Lietuvos kariuomenė
 
Grįžti į pradinįSvetainės medis English Neįgaliesiems

 

 

linkas ministerija 

Sezoninė depresija

 

Kpt. Daiva Morozovienė

LK Dr. Jono Basanavičiaus karo medicinos tarnybos Karo psichologijos skyriaus

Psichikos sveikatos priežiūros poskyrio viršininkė

 

 

AR TAI LIGA?

 

Garsiai ištarkite „Pavasaris" ir greitai surašykite visus dalykus, kurie atėjo į galvą, ištarus šitą žodį. Kiekvieną žodį rašykite iš naujos eilutės. Trumpam atsitraukite ir po kokių 10 minučių sugrįžkite. Prie kiekvieno žodžio surašykite emocijas, kurios siejasi su juo. Surašėte? Kokios nuotaikos vyrauja? Belieka įvertinti, ar daugiau pozityvių, ar daugiau negatyvių jausmų tame sąraše. Jei ten tik pozityvios emocijos - tai jokia depresija šį pavasarį Jums negresia.

 

Tačiau ne visiems pasiseka į pavasarį žvelgti optimizmo kupinomis akimis. Ir tai visiškai normalu, nes pasak evoliucinės psichologijos atstovų, per tokį trumpą laiką (tik kokį šimtą tūkstančių metų ) mes išlikome gamtos vaikais ir mūsų smegenys dar nesugebėjo persitvarkyti prie visų civilizacijos siūlomų pokyčių. Todėl rudenį depresuojame ieškodami saulės šviesos, o pavasarį kankinami meilės ir poreikio keisti bei keistis. Psichoanalitikai pavasarinį nerimą ir dirglumą įvardija kaip bandymą nuslopinti lytinį instinktą ir agresiją, o tuo pačiu likti patenkintais savimi, kad nepasiduodame gamtos šauksmui. Depresija - lotyniškas žodis reiškiantis prislėgtumą, slopinimą, o visiškai pažodžiui „spaudimą atgal". Taigi, remdamiesi Z. Froido teorija, galime tokia seka sudėlioti pavasarinės depresijos atsiradimą: iš žmogaus veržiasi nerimą keliantys potraukiai, žmogus jų bando neišleisti, atsiranda depresija, kuri veikia priešingai negu potraukiai, todėl sumažina nerimą. Tai viena laiko išbandymą išlaikiusi sezoninės depresijos atsiradimo versijų.

 

Sezonine depresija vadinamas sutrikimas, susijęs su tam tikru metų laiku. Jis paliečia 0,4 - 9,7 procentus žmonių, dažniausiai šiaurės platumose, ir šiam sutrikimui atsirasti reikšmės turi genetiniai faktoriai. Skiriamos rudens (žiemos) ir pavasario (vasaros) depresijos. Sezoninei depresijai būdinga prislėgta nuotaika, darbingumo sumažėjimas ir nuolatinio nuovargio jausmas, atsirandantys tam tikru metų laiku. Apie nuovargį norėtųsi pasakyti keletą papildomų žodžių. Jei jaučiatės pavargę po įtempto darbo ir nutarėte kelias dienas pailsėti, nieko blogo. Tačiau jei pirmadienį, po savaitgalio poilsio, jaučiatės išsekę, o ir atostogos jau nebepadeda - susirūpinkite savo sveikata. Atkreipkite dėmesį ir į nuolatinį neišsimiegojimo jausmą, kai pamiegoję 7-9 valandas, pabundate nepailsėję. Mieguistumas dieną - vienas dažniausių sezoninio nuotaikos sutrikimo požymių. Taigi jei dar ir nenorite eiti į darbą, boditės užsiimti buities darbais, niekas nebeteikia džiaugsmo, sunku mokytis, bendrauti, jei įprastoje aplinkoje darosi sunku gyventi įprastą gyvenimą - nedelsdami kreipkitės į medikus. Išsiaiškinkite savo sveikatos sutrikimo priežastis.

 

Tiems, kam nedrąsu kreiptis į savo gydytoją, patariama bent jau paskambinti psichologinės pagalbos linijos telefonais ir papasakoti apie savo problemas ten dirbantiems profesionalams. Kreiptis į psichikos sveikatos specialistus galite tiesiogiai, nereikia jokių terapeuto siuntimų.

Negydoma depresija, kaip ir kiekviena liga, sunkėja. Žmogų apninka vis niūresnės mintys, neviltis, atsiranda kaltės, menkavertiškumo jausmas, netgi dingsta noras gyventi. Reikėtų pabrėžti, kad depresija gali pasireikšti pakankamai netipiškai. Dažnai pasitaiko, jog pacientas labiau jaučia fizinius pakitimus: skauda krūtinę, galvą, skrandį, o nuotaikos pakitimai - sutrikęs miegas - atsiduria antroje vietoje.
Tokia depresija, kai fiziniai simptomai stelbia dvasinę negalią, dažnai būna negydoma, nes žmonės paprasčiausiai kreipiasi ne į tą specialistą.

 

Diagnozuodami sezoninę depresiją, gydytojai atlieka išsamų psichologinį tyrimą. Jie užduoda daug klausimų apie nuotaikas, sezoninius minčių ir elgesio pokyčius, gyvenimo būdą, socialinę padėtį, miego ir valgymo sutrikimus. Taip pat atliekami tyrimai kitoms ligoms, galinčioms daryti įtaką depresijos ar manijos simptomams, nustatyti. Jei simptomai tęsiasi bent dvejus metus iš eilės, jų negalėjo sukelti kitos ligos, ir jie būdingi kažkuriam metų laikui, manoma, kad žmogus serga sezonine depresija.

 

Sezoninės depresijos, kaip ir bet kurios kitos depresijos, gydymas - ilgalaikis procesas. Ar bus skiriami vaistai, ar gydoma kitokiu būdu, priklausys nuo ligos sunkumo, šalutinių susirgimų bei paciento pageidavimų. Kai medikas nustato lengvą depresiją, pirmajame gydymo etape dažniausiai skiriama tik psichoterapija. Jei sveikstama su psichoterapeuto pagalba, vaistų gali ir neprireikti. Labai efektyviai veikia ir šviesos terapija. Kitas sezoninės depresijos gydymo būdas yra medikamentų vartojimas. Jie dažniausiai skiriami, jei simptomai yra itin varginantys. Dažniausiai skiriami antidepresantai. Svarbu žinoti, kad kol galima įvertinti antidepresantų efektyvumą, turi praeiti bent kelios savaitės nuo jo vartojimo pradžios. Taip pat gali tekti išbandyti keletą skirtingų preparatų, kol randamas tinkamiausias. Vartojant antidepresantus rekomenduojama, kad pajutus pagerėjimą, vaisus dar reikia vartoti 4-6 mėnesius. Per anksti, ypač be gydytojo žinios, nutraukus gydymą, galime nesulaukti ilgalaikio efekto ir sudaryti sąlygas ligos pasikartojimui. Dažnai žmonės bijo vartoti antidepresinius vaistus, kad prie jų „nepriprastų", netaptų narkomanais ir panašiai. Tiesa yra ta, kad ir ilgai vartojami antidepresantai nesukelia priklausomybės, organizmas prie jų nepripranta.

 

O vis dėlto ką galėtume padaryti patys, kad pavasaris mus džiugintų?

 

  • Daugiau laiko praleiskite gryname ore.
  • „Neužsidarykite", bendraukite su žmonėmis. Gerų bičiulių kompanija gali atstoti psichoterapijos seansą.
  • Užsiimkite kokia nors Jums malonia, nesunkia veikla.
  • Kasdien padarykite lengvą mankštą: ji suteiks jums daugiau energijos ir pasijusite geriau. Pusvalandžio pasivaikščiojimas ore pakels nuotaiką.
  • Valgykite daugiau duonos, daržovių ir vaisių. Venkite alkoholio. Mažiau vartokite kavos.
  • Pakankamai miegokite.

 

Žinokite, kad nuotaika gali pradėti gerėti laipsniškai, neiškart. Nesitikėkite greitų stebuklų.

 

 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
Informacija atnaujinta 2013-03-21
Sprendimas: Fresh Media